sobota

Pierwszy blog o eventach

Witam wszystkich moich przyszłych czytelników. Blog ten będzie poświęcony eventom ze szczególnym wskazaniem na "event engineering" którym od lat się zajmuje. Będziecie mogli na nim przeczytać o nowościach sprzętowych, zrealizowanych imprezach (zarówno w Polsce jak i poza nią) a także o ludziach związanych z organizacją imprez. Zachęcam do dyskusji i mam nadzieję, że zainspiruje wielu z Was do tworzenia kolejnych blogów o tematyce eventowej, których obecnie jest jak na lekarstwo.

Jak współpracować z firmami zajmującymi się techniczną obsługą imprez

Wydajesz fortunę na zorganizowanie super-imprezy, zamówienie bogatych dekoracji, telebimy, nagłośnienie, światło a także przyrządzenie pysznych potraw — w trakcie następuje awaria prądu a impreza finalnie się nie udaje. Zespół techników może być autorem sukcesu lub porażki twojej imprezy. Firmy zajmujące się audio-wizualną obsługą imprez bardzo często podkreślają fakt, że organizatorzy imprezy nie przekazują wszystkich informacji niezbędnych dla zespołu technicznego, aby ten mógł wykonać swoją pracę tak jak tego oczekują. Nauczony doświadczeniem w kilku kolejnych postach chciałbym przekazać kilka wskazówek jak uniknąć takich wpadek.

czwartek

Co to jest FOLSOM ?

Jeżeli miałeś kiedykolwiek problem jak płynnie zmiksować obraz komputerowy z obrazem video to FOLSOM jest odpowiedzią na te problemy. To system miksowania obrazu podczas prezentacji, który pozwala w pełni skalować wszystkie wejściowe sygnały zarówno z komputera, video, kamery a także odtwarzaczy DVD. Sygnały można dowolnie miksować z wykorzystaniem wielu efektów, przeników i miksów. Przede wszystkim, rozwiązuje jednak problem rozmytego obrazu komputerowego i pozwala miękko i natychmiastowo przełączać go pomiędzy obrazem video a komputerem. Podsumowując, teraz możemy płynnie zmiksować prezentacje Powerpoint z obrazem z kamery a drobne texty w na slajdach Power Pointa zawsze będą ostre i czytelne.

niedziela

Ekrany LED

Ekrany LED (diodowe) to jedyna technologia, która wygrywa ze słońcem. Zbudowane są z modułów, które, w zależności od producenta mogą być prostokątne, o proporcjach obrazu 4:3, lub kwadratowe. Z reguły spotyka się moduły zawierające po 48 pikseli w pionie i poziomie. Z takich modułów można tworzyć dowolne konfiguracje, w tym również o proporcji 4:3, ale nie jest to warunek konieczny (na życzenie klienta możemy zbudować ekran panoramiczny lub jeden długi obraz). W skład piksela wchodzi różna liczba diod, minimum to trzy diody w kolorach RGB (jak luminofory w kineskopie telewizora), ale spotyka się również po kilka diod tego samego koloru w jednym pikselu - zwykle dubluje się czerwoną diodę, którą jest najciemniejsza z palety RGB. Wymiary piksela mogą być od 1×1 cm (z trzema diodami) do np. 3 × 4 cm (z ośmioma diodami).
Jak wiadomo, rozdzielczość ma istotny wpływ na jakość obrazu, dlatego też dąży się do osiągnięcia największego stosunku rozdzielczości do powierzchni, wyrażanej w liczbie pikseli na metr kwadratowy. Tu uwaga są producenci, którzy podają całkowitą liczbę diód zamiast liczby pixeli, na które składają się owe diody (po 3 albo 4 na pixel) stąd możemy się spotkać z ekranem który ma całkowitą liczbę diód 12000 co nie zmienia faktu że ilość pixeli to 4000. Dla przykładu średniej klasy ekrany posiadają od 2500 do 6000 pikseli na metrze kwadratowym. Przy wielkości ekranu do 12 m² otrzymujemy rozdzielczość fizyczną 336×240, przy wielkości do ok. 20 m2 można otrzymać rozdzielczość 448x320, a przy wielkości ekranu do 50 m² rozdzielczość osiąga wartość nawet 448×320.

Jak widać, nie są to wielkości imponujące, ale aby ten problem zniwelować producenci ekranów opracowali technologię podwajającą rozdzielczość - tak zwaną rozdzielczość wirtualną, która dla wspomnianego ekranu 4x3m wynosi już 672x480 co jest już bliskie rozdzielczości naszego telewizora 720x576. Ekrany diodowe to obecnie jedyna dostępna technologia, która pozwala uzyskać ostry i jasny obraz wideo nawet przy pełnym nasłonecznieniu.